Vzhodna Azija postaja prizorišče merjenja moči v strateškem pentagramu: ZDA, Kitajska, Japonska in obe Koreji. Severnokorejska problematika ostaja neznanka v vzhodnoazijski geopolitični enačbi, z bolj ali manj nejasnimi rešitvami. Problematika Korejskega polotoka je nerešljiva brez soudeležbe ZDA na eni, in Kitajske na drugi strani. Za trikotnik Kitajska-Južna Koreja-Japonska je značilno, da so vse tri najbolj gospodarsko propulzivne države v regiji. Na poslabšanje kitajsko-japonskih odnosov in tudi južno korejsko-japonskih odnosov vplivata dva osnovna dejavnika. Prvo je sprememba moči med njimi, ter sočasni divergenti strateški interesi, ki so delno pogojeni z divergentnimi varnostnimi ogroženostmi in gospodarsko močjo. Japonska se s položaja drugega svetovnega gospodarstva umika Kitajski. Ne Kitajska in ne Južna Koreja nista več tako odvisni od japonskih naložb, kot v preteklosti. Azijska trojica se sicer gospodarsko povezuje, na drugi strani pa tudi vedno bolj dojema kot resno medsebojno konkurenco. Južna Koreja je visoko odvisna od izvoza na Kitajsko. Južnokorejsko politiko do Kitajske na eni strani oblikujejo in tudi omejujejo štirje dejavniki. Prvič, je to izredna asimetrija med južnokorejskimi in kitajskimi zmogljivostmi in strateškimi potenciali. Drugič, je to njena velika gospodarska odvisnost od Kitajske. Tretjič, po južnokorejskih ocenah je kakršen koli napredek pri povezovanju s Severno Korejo (združevanje) nemogoč brez Kitajske. Četrič, Južna Koreja si ne želi biti vmesna država in kolateralna škoda v morebitnem spopadanju med ZDA in Kitajsko. Ker Peking in Seul nista medsebojno obremenjena z geopolitičnim tekmovanjem, so možnosti za nekonfliktno sodelovanje v osnovi večje. Vse tri države (Kitajska, Južna Koreja, Japonska) imajo divergentne varnostne poglede in ocene. Za Južno Korejo je Severna Koreja, ne pa Kitajska vir varnostnega ogrožanja, ob tem pa jih skrbi tudi morebitno ameriško-kitajsko konfrontiranje v regiji. Za Japonsko pa je takšen vir ogrožanja ob Severni Koreji tudi Kitajska, s svojimi izjemnimi gospodarskimi in vojaškimi zmogljivostmi. Kitajska in Južna Koreja, Japonsko dojemata tudi kot revizionistično državo, ki želi pridobivati izgubljene pozicije v drugi svetovni vojni. Kitajski vzpon dojemajo kot grožnjo svoji prevladi tudi ZDA, in ga želijo upočasnjevati in omejevati. Ključni vzhodnoazijski igralci Kitajca, Južna Koreja in Japonska so obremenjeni tudi z zgodovinskimi bremeni, ozemeljskimi pomorskimi spori, pa tudi splošnim, in vzajemnim nezaupanjen. Ameriško okrepljeno prisotnost v Aziji in ameriška zavezništva z Japonsko in Južno Korejo, Peking dojema kot lastno obkoljevanje in strateško onemogočanje. Postavlja se vprašanje, ali bo severnokorejski problem še naprej ostal najbolj dominantno varnostno in geopolitično vprašanje, ki bremeni Vzhodno Azijo, ali pa bodo to postali sino-japonski odnosi. V naslednjih dveh mesecih se bosta zvrstila dva, za regijo pomembna dogodka, aprilsko srečanje kitajskega in ameriškega predsednika, in majske južnokorejske predsedniške volitve.



Perspectives represent an online platform, established by the Centre for European Perspectives and partners, for different authors and analysts to publish, present and disseminate their work. Perspectives publish different opinions, reviews, review papers, policy papers, practitioner papers, strategies and academic (scientific) papers.
V času zdajšnjega predsednika Xi-Jinpinga je Kitajska zaostrila retoriko glede regonalnih ozemeljsko-pomorskih zahtev, postala je aktivnejša v odnosu do soseščine s pobudo, kot je Svilna pot, začela je graditi multilateralne ustanove (AIIB, Razvojna banka BRICS), ki sicer postajajo paralelne zahodnim ustanovam,hkrati pa jih ne izrinjanjo, povečala je svoja prizadevanja za reformiranje OZN, vključno s področjem mednarodne varnosti in reformami OZN, bistveno je spremenila svoj nekdaj odklonilni odnos do medanrodnih prizadevanja glede podnebnihs prememb in na sploh je postala mednarodno aktivnejša. Aktualni kitajski predsednik je obiskal več držav kot vsi predhodniki. Ne glede na nižje stopnje rasti, je azijska velikanka dosegla do zdaj nezabeležene stopnje vlaganj v tujini, ki so že presegle tuje naložbe doma. Odnosi z EU so zanjo predvsem gospodarsko in tehnološko-razvojno pomembni. Kitajska vidi EU kot politični subjekt, ki je sicer notranje krhek, a še vedno stabilen, in ki ji lahko pomagati legitimizirati njen želeni položaj svetovne supersile številka dve. Skupno evropsko tržišče je za Kitajsko strateško pomembno in potrebno. Hkrati si prizadeva za dobre odnose z vsemi članicami EU. Evropa za Kitajsko ne predstavlja geopolitične nevarnsoti. Zdi se, da je taka ocena vzajemna. Svoj odnos z EU ocenjuje tudi skozi prizmo evroatlatnskih odnosov. Kitajsko skrbi porast protievropskih usmeritev znotraj EU, ker bi to lahko krepilo protekcionistične politike, ki so izrazito v nasprotju s kitajskimi interesi. EU je zanjo najpomembnejši globalni gospodarski partner. Kitajska ne vidi nekega velikega strateškega konflikta z EU na obzorju. Visoko vrednoti odnose z EU kot celoto, pa tudi nekaterimi članicami, posebno Nemčijo, Združenim kraljestvom in Francijo. Po mnenju kitajskih strokovnjakov, bi potencialna jabolka spora z EU lahko predstavljala predvsem: kitajske naraščajoče potrebe po uvozu energentov, kitajska gospodarska in politična prisotnost v Afriki, kitajski (nezadostni) ukrepi ne pdoročju podnebnih sprememb. Hkrati kitajski politični načrtovalci menijio, da omenjena potencialno problematična področja nimajo tolikšne teže, da bi lahko obremenila celoto evropsko-kitajskih odnosov. Na nekaterih področjih Kitajska od evropskih partnerjev pričakuje zunanjepolitično zadržanost, to so predvsem nekatere "zimzelene teme" predvsem Tibet, Xinjang, Honk Kong, Tajvan, v zadnjem času pa tudi Južnokitajsko morje in Vzhodnokitajsko morje. Eropsko zadržanost si želi Kitajska tudi glede kitajsko-ameriških odnosov, posebno v Vzhodni Aziji. Evropa mora pozorno spremljati kitajski razvoj, saj bo kot pomembna spremenljivka vplival na dinamiko kitajskih odnosov z Evropo. Za Evropo je v strateškem interesu, da v svetovni ureditvi prevladujejo načela multilateralizma in da pri tem išče pomembne zaveznike. Pomembno je, ker je Evropska komisija kitajsko Svilno pot podprla, na drugi strani pa tudi Kitajska poudarja, da bo projekt 16+1 vodila v skladu z evropskimi pravili. Za članice EU in pa članice skupine 16+1 je odprtih veliko možnosti za sodelovanje z azijsko velikanko. V sedanjem času okoli 90 odstotkov vse evropske trgovine z Azijo poteka skozi Sueški prekop, pri čemer največji delež odpade na severnoevropska pristanišča (Hamburg, Rotterdam), samo 10 odstotkov pa na Severni Jadran. Novodobna Svilna pot odpira nove in dodatne možnosti za promet med Azijo in srednje in jugovzhodnimi evropskimi državami bodisi na samem Jadranskem, bodisi Jonskemu morju, saj bo Kitajska potrebovala številne in tudi različne poti vstopanja v Evropo. Podobno velja tudi za kopenske "svilne" povezave.
V slabih dveh mesecih od prevzema oblast je zunanja politika predsednika Trumpa dobesedno preplavila zemljevid sveta: od groženj s trgovinsko vojno predsedniku Mehike, odpovedi Transpacifiškega prostotrgovinskega sporazuma(TPP, ki je imel potencial 40% globalne trgovine), začetek odpovedi sporazuma NAFTA, zmeda v politiki do Kitajske, najava ustanovitve komisije za preučitev zmanjšanja prispevkov OZN , žaljivega pogovora z avstralskim predsednikom vlade, zmedene bližnjevzhodne zunanje politike, dvorjenja Rusiji in skrajno desnim evropskim strankam z navdušenjem nad Brexitom, dvomljivih varnostnih sporočil zaveznikom v Evropi in po svetu (npr da so bile ZDA dolgo enako izkoriščane tako s strani zaveznikov kot sovražnikov) do prepovedi sprejema beguncev in vstopa potnikov iz selekcioniranih muslimanskih držav, ki je doživel globalno neodobravanje in ponižujočo sodno zavrnitev v ZDA. Kot da se volilna kampanja v kateri je kandidat Trump grozil z vzpostavitvijo novega svetovnega trgovinskega reda, ukinitvijo multilateralizma in varnostnih garancij zaveznikom še nadaljuje.
Načrtovani rusko-nemški plinovodni projekt Severni tok 2 (NS2) odpira geopolitična, in nekatera energetsko-politična vprašanja. Na eni strani gre pri NS2 za geopolitične dimenzije, to je izločanje Ukrajine iz ruskega plinskega tranzita, na drugi strani pa za nedorečenosti glede evropskih regulativ in NS2 . Ruski Gazprom, ki je nosilec NS 2 skupaj z zahodnim kapitalom, se spreminja in prilagaja evropskemu plinskemu tržišču. Njegove možnosti političnega vplivanja in pritskanja na posamezne države se zmanjšujejo. Prilagaja se evropskim tržnim modelom in regulativam EU. Njegov monopolni položaj glede cen plina se spreminja in preusmerja v tekmo za ohranjanje tržnih deležev in preprečevanje in izrinjanje konkurence od drugod. NS2 slabi in izrinja Ukrajino iz rusko-evropskih plinskih tranzitnih povezav, ter šibi nektere druge srednjeevropske države, hkrati pa krepi nemško plinsko industrijo navznoter in njen širši regionalni položaj glede eropske plinske oskrbe. Nemčija tudi najbolj izrazito vztraja, da gre pri NS2 za komercialni projekt, ki ne podlega regulativam posameznih evropskih članic. Dejstvo je, da se je evropski plinski trg spremenil. Za razliko od zalčetka v 90-tih na njem zdaj prevladuje privatni kapital. Primer in obravnavanje NS2 znotraj EU članic po svoje predstavlja tudi vračanje v preteklo obdboje energetskih politik. Nasprotniki projekta namreč zagovajajo državni intervencionizem in centralistično politiko, ki vedno manj sodita v sodobni liberaliziran plinski trg, ki ga je Evropa dolga leta in postopoma razvijala. Sporen je tudi argument, da zemeljski plin Evropa ne potrebuje, in to samo zato, ker naj bi se v 20 tih letih uveljavili alternativni energentski viri. Naravni zemeljski plin bo še kar nekaj časa tekmoval z drugimi viri za ogrevanje, transport in električno energijo, pri čemer je možno več različnih scenarijev in modelov, kako dosegati zastavljene podnebne cilje, to je zmanjšanje ogljičnega odtisa.
